A Magyarország bármely pontjáról tárcsázott 112-es, illetve 107-es segélyhívó szám két városban csöng ki. A 2014. május 19-e óta működő hívásfogadó központok (HIK) operátorai nonstop üzemmódban fogadják a hívásokat. Az országban két HIK működik: a szombathelyi és a miskolci.

A segélyhívások fogadására és előszűrésére szolgáló HIK-ekbe a működésük óta igen magas azoknak a segélyhívásoknak a száma, melyek valójában nem igénylik a készenléti szervek beavatkozását, a telefonálók egy része olyan ügyekben kér felvilágosítást, amelyekre nem szükséges azonnalosan reagálni, és a központba érkező hívások elenyésző százalékát szükséges az operátoroknak továbbítaniuk a készenléti szervek részére.

Az operátorok a beérkező segélyhívásokat öt másodpercen belül felveszik, az sem jelent akadályt, ha a telefonáló nem magyarul adja elő mondandóját. Ugyan az összes operátor nem, de mindkét HIK-ben mindig tartózkodnak olyanok, akik angolul, németül, franciául, valamint a szomszédos országok nyelvén értenek és megértetik magukat.

A hívásfogadó rendszer azonnal elvégzi a beérkező hívások azonosítását: láthatóvá teszi a mobiltelefonáló helyzetét, azonosítja a vezetékes telefon tulajdonosát, megjeleníti a nyilvános telefonfülkék pontos helyszínét.

Előfordul, hogy egy segélyhívás több egység mozgósítását igényli, ilyen esetben a rendszer alkalmas arra, hogy az operátor konferenciahívást kezdeményezzen akár mindhárom készenléti szerv egyidejű bevonásával. Mindez rövidíti a reakcióidőt, nem kapcsolgatják a bejelentőt, elég egyszer elmondani a problémát, a segítség pedig egyszerre, késlekedés nélkül tud indulni, így értelemszerűen rövidebb idő alatt érkezik a helyszínre.

Csak és kizárólag emberi életet, anyagi javakat és a környezetet veszélyeztető, valós veszélyhelyzetben lehet hívni a segélyhívó számot, ezáltal kérni a mentők, katasztrófavédelem/tűzoltóság vagy rendőrség beavatkozását.

Az alaptalan és a valódi segélykérések bejelentését megakadályozó magatartás szabálysértésként történő szankcionálása érdekében 2013-ban új – Segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő igénybevétele – szabálysértési tényállás bevezetésére került sor. Ezen szabálysértést az követi el, aki az ingyenesen hívható egységes európai 112-es segélyhívó számot, valamint a nemzeti segélyhívó számot (rendőrség 107, mentők 104, tűzoltóság 105) nem a rendeltetésének megfelelő célból, így baleset, tűzeset esetén vagy súlyos sérült ellátása érdekében hívja, hanem a valódi segélykéréseket megakadályozva pl „rosszindulatú” megjegyzéseket tesz, viccelődik, a hatóságot trágár kifejezésekkel illeti.

A SIM kártya nélküli telefonról érkező szabálysértő hívás esetén is megállapítható, hogy honnan és milyen készülékről indították a hívást. Ebben az esetben is van lehetőség a szabálysértési eljárás lefolytatására.

A segélyhívó számok rendeltetéstől eltérő igénybevétele és a valótlan bejelentés szabálysértés elkövetése százötvenezer forintig terjedő pénzbírságot, valótlan bejelentés esetén akár elzárást is vonhat maga után!

Fontos, hogy mindenki csak veszélyhelyzet esetén hívja a 104-es, 105-ös, 107-es és 112-es segélyhívó számot! Az indokolatlan hívások túlterhelhetik a rendszert, veszélybe sodorva azok életét, akik valóban a készenléti szervek segítségére szorulnak.

Archívum

Eseménynaptár

loader

 

Közvilágítási hibabejelentő

Bátonyterenye Város

Közvilágítási hibabejelentés:

Telefonszám: +36 80-980-071

(éjjel-nappal hívható - üzenetrögzítő)

 

e-mail cím: hibabejelentes@grep.lighting

Bátonyterenye Város weboldala